Wednesday, November 3, 2010

STRAIGHT MAKE UP


Tarikh             : 19/01/2010
Masa              : 9.30 am – 12.30 pm
Tempat           : 8-2-6

            Kelas pada hari ini telah mengajar saya tentang bagaimana cara makeup yang betul. Make up yang saya pelajari pada minggu ini ialah Straight make up. Maksud kepada make up ini ialah make up asas yang biasa digunakan untuk majlis tertentu. Dalam bidang pementasan pula, make up ini digunakan oleh watak- watak yang biasa sahaja.

            Langkah pertama seperi biasa iaitu memakai foundation yang telah dicampur warna iaitu warna skintones dan Chinese unutk meratakan tona kulit. Seterusnya ialah pemakaian loose powder iaitu untuk mematikan . untuk meratakan loose powder, brush powder digunakan. Seterusnya base eye shadow, iaitu warna cerah disapukan di mata sebagai asas eye shadow. Setelah rata, warna eyeshadow, saya telah memilih warna coklat dan diratakan di seluruh mata saya. Eyeliner disapu kan di kelopak mata untuk menampakkan kelopak mata lebih menarik. Sapu juga sedikit eye shadow dibawah mata disertakan dengan eyeliner.
            Seterusnya , kening dibentuk dengan menggunakan berus khas untuk kening. Lukis hujung kening terlebih dahulu, kemudian letakkan sedikit eyeshadow di berus kemudian ratakan mengikut bentuk kening. Gunakan berus blusher untuk mengenakan blusher dipipi. Warna tidak perlu terlalu pekat, asalkan rata dan cantik. Senyum dan sapukan blusher di tulang pipi. Lipstik pula dipilih tidak terlalu terang atau terlalu kelam.





Sebelum









Proses-proses














          

 























Selepas
 
 
 

No comments:

Post a Comment