Wednesday, November 3, 2010

CORRECTIVE MAKE UP


Tarikh             : 26/01/2010
Masa              : 9.30 am – 12.30 pm
Tempat           : 8-2-6
Tajuk             : Corrective Make Up

            Corrective make up ialah salah satu cara untuk menampakkan wajah kelihatan lebih menarik. Ianya digunakan untuk mengubah wajah seseorang daripada bentuk asal. Pertama sekali kita perlu mengenal pasti bentuk wajah kita atau seseorang untuk melakukan perubahan. Setelah dilakar. Saya mendapati, bentuk muka saya ialah bujur. 

            En Fifi telah memberi kami Foundation yang berwarna hijau untuk disapukan dimuka. Foundation ini bertujuan untuk menutup bintik-bintik merah dah juga jerawat yang terdapat dimuka. Seterusnya foundation berwarna oren, untuk  menutup warna gelap dibawah mata. Setelah selesai menyapu foundation tersebut di tempat yang diperlukan, sapukan foundation skintones di seluruh muka dan ratakan.

            Seterusnya proses shading dan highlighting akan dijalankan. Shading ialah bayangan yang akan dibuat di bahagian tertentu untuk mensamarkan bahagian itu. Highlight pula ialah teknik untuk menyerlahkan sesuatu bahagian dimuka. Setelah meratakan foundation, saya telah membuat shading di hidung untuk menjadikan hidung kelihatan lebih mancung. Foundation berwarna negro atau coklat pekat digunakan untuk melukis garisan di tulang hidung sebagai permulaan. Kemudian garisan itu ditarik kebawah dengan menggunakan flat nylon brush. Sapukan juga sedikit foundation berwarna putih sebagai highlight ditengah hidung. Kemudian ratakan foundation tersebut.

No comments:

Post a Comment